Custo corrente por aluno e desempenho acadêmico dos estudantes das universidades federais brasileiras

Authors

  • Joice Garcia de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Marlon Mendes Silva Universidade Federal de Minas Gerais
  • João Estevão Barbosa Neto Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v15i1.2705

Keywords:

Educational expenditures, Academic performance, Brazilian public universities

Abstract

Objective: To investigate the relationship between the level of resources of federal universities and the academic performance of undergraduate students.

Method: The sample consisted of data from 59 Brazilian universities from 2015 to 2017 and the applied technique was multiple regression with panel data. To measure the student's academic performance, the ENADE exam was used and the expenses of the universities were measured by the expenses incurred during the year. In addition, variables inherent to the student's profile were included in the model.

Results: It was found that there is no statistically significant relationship between expenditure per student and academic performance. In addition, it is highlighted that the sociodemographic variables were also related to the student's performance at the exam.

Contributions: This article may contribute to the development of educational public policies by the federal government. In addition, public universities themselves may identify ways to define policies and make decisions in search of a balance between efficiency and effectiveness given the available resources. In addition, it is expected to contribute to society as a means of social control and attention to the expenditure levels of public universities in Brazil.

References

Araújo, E. A. T., Camargos, M. A., Camargos, M. C. S., & Dias, A. T. (2013). Desempenho Acadêmico de Discentes do Curso de Ciências Contábeis: Uma análise dos seus fatores determinantes em uma IES Privada. Contabilidade Vista & Revista, 24(1), 60-83. Recuperado de https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/1181.
Banco Mundial. (2017). Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Washington, D.C.: BIRD/Banco Mundial. Recuperado de https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-expenditure-review-report
Bandeira, M., Rocha, S. S., Freitas, L. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Habilidades sociais e variáveis sociodemográficas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia em estudo, 11(3), 541-549. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-73722006000300010
Barbosa, G., Freire, F., & Crisóstomo, V. (2011). Análise dos indicadores de gestão das IFES e o desempenho discente no ENADE. Revista da Avaliação da Educação Superior, 16(2), 317-343. Doi: https://doi.org/10.1590/S1414-40772011000200005
Braga, D. B., & Franco, L. R. H. R. (2004). Revolucionando as técnicas de aprendizagem da engenharia com o EAD. In World Congress on Engineering and Technology Education, Guarujá, São Paulo, Brasil.
Brandão, A. S., Silva, A. T. B., & Loureiro, S. R. (2017). The Predictors of Graduation: Social Skills, Mental Health, Academic Characteristics. Paidéia, 27(66), 117–125. Doi: https://doi.org/10.1590/1982-43272766201714
Chauí, M. (2003). A universidade pública sob nova perspectiva. Revista brasileira de educação, 24(1), 5-15. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002
Chiau, A. V., & Panucci-Filho, L. (2014). Custos nas instituições federais de ensino superior: Análise comparativa entre duas Universidades Federais do Sul do Brasil. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 55-71. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55129541004.pdf
Dahlvig, C. A., Dahlvig, J. E., & Chatriand, C. M. (2020). Institutional expenditures and student graduation and retention. Christian Higher Education, 1-13. Doi: https://doi.org/10.1080/15363759.2020.1712561
Eikner, A. E., & Montondon, L. (2006). Evidence on factors associated with success in intermediate accounting I. The Accounting Educators' Journal, 13. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/268343070_Evidence_on_Factors_Associated_with_Success_in_Intermediate_Accounting_I
Fagundes, C. V., Luce, M. B., & Espinar, S. R. (2014). O desempenho acadêmico como indicador de qualidade da transição Ensino Médio-Educação Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 22(84), 635-669. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000300004
Ferreira, M. A., (2015). Determinantes do desempenho discente no ENADE em cursos de ciências contábeis. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal De Uberlândia. Uberlândia, MG, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/12620/1/DeterminantesDesempenhoDiscente.pdf
Gil, A. C. (2018). Didática do Ensino Superior. (2a ed.). São Paulo: Atlas.
Hair, J. H. J., Anderson, R. E., & Tatham, R.L. (2005). Análise Multivariada de Dados. (5a ed.). Porto Alegre: Bookman.
Hedges, L. V., Laine, R. D., & Greenwald, R. (1994). An exchange: Part I: Does money matter? A meta-analysis of studies of the effects of differential school inputs on student outcomes. Educational researcher, 23(3), 5-14. Doi: https://doi.org/10.3102/0013189X023003005
Hong, K., & Zimmer, R. (2016). Does Investing in School Capital Infrastructure Improve Student Achievement? Economics of Education Review, 53(1) 143–158. Doi: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2016.05.007
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2017). Censo da Educação Superior. Recuperado de http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. (2019). ENADE. Recuperado de http://inep.gov.br/enade
Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. (2004). Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm
Lemos, K. C. S.; & Miranda, G. J., (2015). Alto e Baixo Desempenho no Enade: Que Variáveis Explicam? Revista Ambiente Contábil, 7(2), 101-118. Recuperado de http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-08/index.php/Ambiente/article/view/2469/2123
Lins, L. M. (2013). Educação e economia: um estudo da relação entre estrutura produtiva e demandas educacionais nas regiões metropolitanas de São Paulo e Belo Horizonte. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-13112013-111300/publico/2013_LeonardoMeloLins_VCorr.pdf
Magalhães, F. A. C., & Andrade, J. X. (2006). Exame vestibular, características demográficas e desempenho na universidade: em busca de fatores preditivos. In Congresso USP de Controladoria e Contabilidade, São Paulo, São Paulo, Brasil. Recuperado de https://congressousp.fipecafi.org/anais/artigos62006/555.pdf
Martins, G. D. A., & Theóphilo, C. R. (2009). Metodologia da investigação cientifica para Ciências Sociais Aplicadas (2a ed.). São Paulo: Atlas.
Matarazzo, D. C. (2008). Análise financeira de balanços: abordagem básica e gerencial. (6ª ed.). São Paulo: Atlas.
Miranda, G. J., Lemos, K. C. S., Oliveira, A. S., & Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, 7(20), 175-209. Doi: https://doi.org/10.22347/2175-2753v7i20.264
Pike, G. R., & Robbins, K. R. (2019). Using Panel Data to Identify the Effects of Institutional Characteristics, Cohort Characteristics, and Institutional Actions on Graduation Rates. Research in Higher Education, 61(1), 485-509. Doi: https://doi.org/10.1007/s11162-019-09567-7
Pike, G. R., Kuh, G. D., McCormick, A. C., Ethington, C. A., & Smart, J. C. (2011). If and when money matters: The relationships among educational expenditures, student engagement and students’ learning outcomes. Research in Higher Education, 52(1) 81-106. Doi: https://doi.org/10.1007/s11162-010-9183-2
Pike, G. R., Smart, J. C., Kuh, G. D., & Hayek, J. C. (2006). Educational expenditures and student engagement: When does money matter?. Research in Higher Education, 47(7), 847-872. Doi: https://doi.org/10.1007/s11162-006-9018-3
Powell, B. A., Gilleland, D. S., & Pearson, L.C. (2012). Expenditures, efficiency, and effectiveness in U.S. undergraduate higher education: a national benchmark. The Journal of Higher Education, 83(1), 102–127. Doi: https://doi.org/10.1353/jhe.2012.0005
Rangel, J. R., & Miranda, G. J. (2016). Desempenho Acadêmico e o Uso de Redes Sociais. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 11(2), 139-154. Doi: http://dx.doi.org/10.21446/scg_ufrj.v11i2.13383
Reis, E. A.; & Reis, E. A. (2013). Sistemas de informação e tomada de decisão na gestão universitária: um olhar nos indicadores de desempenho de uma instituição de ensino superior. In Coloquio De Gestión Universitaria En Américas, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/114689
Rocha, A. B., & Funchal, B (2019). Mais recursos, melhores resultados? As relações entre custos escolares diretos e desempenho no Ensino Médio. Revista de Administração Pública, 53(2) 291-309. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-761220170175
Rutherford, A., & Rabovsky, T. (2014). Evaluating Impacts of Performance Funding Policies on Student Outcomes in Higher Education. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 655(1), 185–208. Doi: https://doi.org/10.1177/0002716214541048
Santos, N. A. (2012). Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de ciências contábeis. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil. Recuperado de https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12136/tde-11062012-164530/publico/NalbiadeAraujoSantosVC.pdf
Schultz, T. W. (1960). Capital formation by education. The Journal of Political Economy, 68(6), 571-583. Doi: http://dx.doi.org/10.1086/258393
Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior – ANDES. (2019). MEC corta 30% do orçamento de universidades e institutos federais. Recuperado de http://www.andes.org.br/conteudos/noticia/mEC-corta-30-do-orcamento-de-universidades-e-institutos-federais1
Webber, D. A., & Ehrenberg, R. G. (2010). Do expenditures other than instructional expenditures affect graduation and persistence rates in American higher education?. Economics of Education Review, 29(6), 947-958. Doi: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2010.04.006

Published

2021-03-31

How to Cite

Garcia de Oliveira, J., Mendes Silva, M., & Barbosa Neto, J. E. (2021). Custo corrente por aluno e desempenho acadêmico dos estudantes das universidades federais brasileiras. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 15(1). https://doi.org/10.17524/repec.v15i1.2705

Issue

Section

Articles