Mental health of students in the educational process:
the relationship between anxiety and motivation to learn
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v19.e3672Palavras-chave:
Ansiedade, Graduação, Motivação para AprenderResumo
Objective: Mental health has become a growing concern in the university environment, mainly due to the impact of anxiety on the educational process. This study aimed to analyze the relationship between state and trait anxiety symptoms and the motivation to learn among undergraduate students in Accounting Sciences.
Method: This quantitative and descriptive study adopted a survey design. The sample comprised 181 undergraduate students. Data were collected through a questionnaire and analyzed using Structural Equation Modeling.
Results: Trait anxiety, a persistent characteristic related to an individual's personality, was identified as a negative determinant of motivation to learn. Students with high levels of trait anxiety experience difficulties maintaining motivation and focus in their studies, which negatively affects academic performance. In contrast, state anxiety, a temporary reaction to specific situations, did not significantly influence student motivation.
Contributions: This study contributes to Accounting Sciences by emphasizing the need for institutional interventions aimed at enhancing students' mental health and fostering an academic environment that supports learning and the development of more assertive, more resilient professionals. It also underscores the importance of mental health as a key factor in the quality of training and future accounting practice.
Tradução
Referências
Cavalheiro, G. M. (2020). Motivação para aprender e intenção empreendedora dos alunos de graduação do curso de Ciências Contábeis da UFSM (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Clark, D. A., & Beck, A. T. (2014). Vencendo a ansiedade e a preocupação com a terapia cognitivo-comportamental. Porto Alegre, RS: Artmed. (E-book).
Coelho, W. E., & Nascimento, E. M. do. (2020). A ansiedade dos mestrandos e doutorandos em contabilidade. In USP International Conference in Accounting, 20. São Paulo. Anais [...].
Cordeiro, R. A. (2009). Estado-Traço de ansiedade e vivências acadêmicas em estudantes do 1º ano do Instituto Politécnico de Portalegre. Journal of Education Technologies and Health, 36(14), 1-6.
Costa, K. M. V., et al. (2017). Ansiedade em universitários na área da saúde. In Congresso Brasileiro de Ciências da Saúde, 2. Campina Grande. Anais [...].
Cunha, N. de B., & Boruchovitch, E. (2013). Estratégias de Aprendizagem e Motivação para Aprender na Formação de Professores. Interamerican Journal of Psychology, 46(2), 247-253.
Ferreira, C. L., et al. (2009). Universidade, contexto ansiogênico? Avaliação de traço e estado de ansiedade em estudantes do ciclo básico. Ciencia & Saude Coletiva, 14(3), 973-981.
Gopalan, V., et al. (2017). A review of the motivation theories in learning. In International Conference on Applied Science and Technology, 2. Anais [...].
Hair Jr., J. F., et al. (2017). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) (2nd ed.). Los Angeles: Sage Publications.
Hair Jr., J. F., et al. (2009). Análise multivariada de dados (6th ed.). Porto Alegre: Bookman.
Hair Jr., J. F., et al. (2021). Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Using R (3rd ed.). [S.l.]: Classroom Companion.
Hair Jr., J. F., Gabriel, M. L. D. da S., & Patel, V. K. (2014). Modelagem de Equações Estruturais Baseada em Covariância (CB-SEM) com o AMOS: Orientações sobre a sua aplicação como uma Ferramenta de Pesquisa de Marketing. Revista Brasileira de Marketing, 13(2), 44-55.
Iasevoli, F., et al. (2020). Psychological distress in patients with serious mental illness during the COVID-19 outbreak and one-month mass quarantine in Italy. Psychological Medicine, 51(6), 1054-1056.
Justino, J. M. A., et al. (2019). Ansiedade no âmbito acadêmico: um estudo com discentes do curso de Ciências Contábeis de uma instituição privada. Revista de Informação Contábil, 13(4), 32-47.
Krüger, C., et al. (2022). Antecedentes do comportamento planejado e da liderança na intenção empreendedora. Contabilometria, 9(2), 45-62.
Krüger, C., et al. (2021). Intenção Empreendedora e Motivação para Aprender de Estudantes do Curso de Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 15(4), 403-424.
Lipp, M. E. N. (2000). O Stress está dentro de você (2nd ed.). São Paulo: Contexto.
Lopes, L. F. D., et al. (2020). Analysis of Well-Being and Anxiety among University Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3874), 1-23.
Macher, D., et al. (2012). Statistics anxiety, trait anxiety, learning behavior, and academic performance. European Journal of Psychology of Education, 27(4), 483-498.
Marchi, K. C., et al. (2013). Ansiedade e consumo de ansiolíticos entre estudantes de enfermagem de uma universidade pública. Revista Eletrônica de Enfermagem, 15(3), 731-739.
Mondardo, A. H., & Pedon, E. A. (2005). Estresse e desempenho acadêmico em estudantes universitários. Revista de Ciências Humanas, 6(6), 159-179.
Monteiro, J. J., et al. (2019). O desempenho dos estudantes concluintes dos Cursos de Ciências Contábeis das Universidades de Santa Catarina nas questões de custos no ENADE. Revista Educação, Cultura e Comunicação, 10(20), 167-181.
Moretti, J. dos S. (2009). O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. São João do Ivaí: Unidade Didática.
Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling procedures: issues and applications. Thousand Oaks: Sage.
Neves, E. R. C., & Boruchovitch, E. (2006). Escala de Avaliação da Motivação para Aprender de Alunos do Ensino Fundamental (EMA). Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 406-413.
Peiter, E. E., et al. (2022). Transtorno de ansiedade e engajamento no trabalho em profissionais da contabilidade. In International Conference in Management and Accounting, 4.; Congresso de Gestão e Controladoria, 7.; Congresso de Ciências Contábeis da FURB, 5.; Congresso de Iniciação Científica da FURB, 7. On-line. Anais [...].
Ramos, L. S., et al. (2020). A saúde mental do aluno prejudicada pelos métodos didáticos aplicados no isolamento social: um exame bibliográfico. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 59(59), 1-8.
Reis, C. F., Miranda, G. J., & Freitas, S. C. (2017). Ansiedade e desempenho acadêmico: um estudo com alunos de Ciências Contábeis. Advances in Scientific and Applied Accounting, 10(3), 319-333.
Ringle, C., Silva, D. da, & Bido, D. (2014). Modelagem de Equações Estruturais com Utilização do Smartpls. Revista Brasileira de Marketing, 13(2), 56-73.
Ringle, C. M., Wende, S., & Becker, Jan-Michael. (2022). SmartPLS 4. Disponível em: https://www.smartpls.com/. Acesso em: 07 nov. 2022.
Robbins, S. P. (2005). Comportamento organizacional (11th ed.). São Paulo: Pearson Prentice Hall.
Rodrigues, P. A. M. (2015). Perfil, condições e desigualdades de formação entre estudantes do diurno e noturno em curso de Pedagogia. In Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão, 4. Campina Grande. Anais [...].
Santos, A. C. R. C. dos, Castro, R. de C. M. L. de, & Vogel, D. (2018). Ansiedade nas organizações e no ambiente universitário: como minimizar um dos males do século? Revista Científica UMC, Edição Especial PIBIC, 1-4.
Silva, A. B. B. (2011). Mentes ansiosas: medo e ansiedade além dos limites. Rio de Janeiro: Objetiva.
Soares, A. B., et al. (2021). Adaptação acadêmica à universidade: relações entre motivação, expectativas e habilidades sociais. Psicologia Escolar e Educacional, 25, 1-8.
Souza, R. dos S. (2015). Intenção empreendedora: validação de modelo em universidades federais do Mato Grosso do Sul (Tese de Doutorado). Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP.
Tho, N. D. (2017). Knowledge transfer from business schools to business organizations: the roles absorptive capacity, learning motivation, acquired knowledge and job autonomy. Journal of Knowledge Management, 21(5), 1240-1253.
Vizzotto, M. M., Jesus, S. N. De, & Martins, A. C. (2017). Saudades de casa: indicativos de depressão, ansiedade, qualidade de vida e adaptação de estudantes universitários. Revista Psicologia e Saúde, 9(1), 59-73.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC)

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem ou criem obras derivadas, mesmo que para uso com fins comerciais, contanto que seja dado crédito pela criação original.
b) Não cabe aos autores compensação financeira a qualquer título, por artigos ou resenhas publicados na REPeC.
c) Os artigos e resenhas publicados na REPeC são de responsabilidade exclusiva dos autores.
d) Após sua aprovação, os autores serão identificados em cada artigo, devendo informar à REPeC sua instituição de ensino/pesquisa de vínculo e seu endereço completo.