Influences of academic socialization on the development of scientific publications in accounting in Brasil: an analysis of Stricto Sensu Graduate Programs
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v10i3.1393Keywords:
Accounting Teaching and Research, Scientific Production, Academic Socialization.Abstract
This research was intended to answer the following research question: What is the influence of the academic socialization promoted by stricto sensu graduate programs in accounting in Brazil on the development of scientific production in the area? Therefore, interviews were held with nine accounting professors, including eight Ph.D.’s and one post-Ph.D. in Accounting from different Brazilian regions, affiliated with different graduate programs, between 2014 and 2015. To treat the data, the interviews were submitted to content analysis. In view of this problem, the interviewees argued that most graduate programs use the publication of a manuscript or article as an assessment criterion in the subjects, with the participation of a faculty member, at least as a co-author, considering that this is one of the evaluation criteria for the graduate programs to remain accredited and recommended by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). It was also evidenced that the student is prepared to comply with formal requirements in the publications, leaving the political quality to the background, in which scientific arguments are used to criticize, debate and oppose themes already consecrated as almost unquestionable truths in accounting.References
Alcadipani, R. (2011). Resistir ao produtivismo: uma ode à perturbação acadêmica. Caderno EBAPE.BR, 9(4), opinião 3, pp. 1174-1178. http://dx.doi.org/10.1590/S1679- 39512011000400015.
Andrade, J. X. (2011). Má conduta na pesquisa em Ciências Contábeis. Tese de Doutorado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Baggs, J. G. (2008). Issues and rules for authors concerning authorship versus acknowledgements, dual publication, self plagiarism and salami publishing [Editorial]. Research in Nursing & Health, 31, pp. 295-297. doi: 10.1002/nur.20280.
Bardin, L. (2009). Análise de Conteúdo. 4ª ed. Lisboa: Edições 70.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (2008). A construção social da realidade. 28ª ed. Petrópolis: Vozes.
Bertero, C. O., Caldas, M. P., & Wood Jr., T. (1999). Produção científica em administração de empresas: provocações, insinuações e contribuições para um debate local. RAC - Revista de Administração Contemporânea, 3(1), pp. 147-178. http://dx.doi.org/10.1590 /S1415-65551999000100009.
Bianchi, A. (2014). Avaliação acadêmica: muito além do jardim. Blog Convergência. Recuperado em 19 março, 2014, de <http://blogconvergencia.org/blogconvergencia/?p= 1915>.
Bourdieu, P. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora Unesp.
Broome, M. E. (2004). Self-plagiarism: Oxymoron, fair use, or scientific misconduct? [Editorial]. Nursing Outlook, 52(6), pp. 273-274. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook. 2004.10.001
Camí, J. (1997). Impactolatría: diagnóstico y tratamiento. Medicina Clínica, 109(13), pp. 515-524.
CAPES (2004). Portaria nº 068, de 03 de agosto de 2004. Brasília.
CAPES. (2016). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Recuperado em 7 junho, 2016 de http://www.capes.gov.br/.
Castiel, L. D., & Sanz-Valero, J. (2007). Entre fetichismo e sobrevivência: o artigo científico é uma mercadoria acadêmica? Caderno de Saúde Pública, 23(12), pp. 3041-3050. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2007001200026.
Chow, C. W., & Harrison, P. D. (1998). Factors contributing to success in research and publications: insights of 'influential' accounting authors. Journal of Accounting Education, 16, pp. 463-472. doi:10.1016/S0748-5751(98)00030-X.
Chow, C. W., & Harrison, P. D. (2002). Identifying meaningful and significant topics for research and publication: a sharing of experiences and insights by 'influential' accounting authors. Journal of Accounting Education, 20, pp. 183-203. doi:10.1016/S0748-5751(02)00008-8.
Cunha, J. V. A. (2007). Doutores de Ciências Contábeis da FEA/USP: Análise sob a Óptica da Teoria do Capital Humano. Tese de Doutorado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Costa, F. (2016). A presença do homo academicus na contabilidade: um olhar bourdieusiano sobre o contexto social do desenvolvimento da produção científica contábil brasileira. Tese de Doutorado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Demo, P. (1995). Metodologia Científica em Ciências Sociais. 3ª. ed. São Paulo: Atlas.
Domingues, I. (2014). O sistema de comunicação da ciência e o taylorismo acadêmico: questionamentos e alternativas. Estudos Avançados, 28(81), pp. 225-250. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-40142014000300014.
Duarte Jr., J. F. (2008). O que é realidade? São Paulo: Brasiliense.
Harzing, A-W. (2005). Australian Research Output in Economics & Business: high volume, low impact? The Australian Journal of Management, 30(2), pp. 183-200.
Lei n. 5.540, de 28 de novembro de 1968 (1968). Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado em 17 junho, 2016, de http://www.planalto.gov. br/ ccivil_03/leis/L5540.htm
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado em 17 junho, 2016, de http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/L9394.htm
Lowe, N. K. (2003). Publication ethics: copyright and self-plagiarism [Editorial]. Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing, 32(2), pp. 145-146. doi: 10.1111/j.1552-6909.2003.tb00137.x.
Martins, G. A. (2007). Avaliação das avaliações de textos científicos sobre contabilidade e controladoria. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 1(1), pp. 1-13. http://dx.doi.org/10.17524/repec.v1i1.1.
Martins, G. A., & Theóphilo, C. R. (2009). Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. 2ª ed. São Paulo: Atlas.
Martins, O. S., & Lucena, W. G. L. (2014). Produtivismo acadêmico: as práticas dos docentes dos Programas de Pós-Graduação em Contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, 7(1), pp. 66-96. http://dx.doi.org/10.14392/asaa.v7i1.123.
McKneally, M. (2006). Put my name in that paper: Reflections on the ethics of authorship [Editorial]. The Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery, 131(3), pp. 517-519. http://dx.doi.org/10.1016/j.jtcvs.2005.09.060.
Moizer, P. (2009). Publishing in accounting journals: A fair game? Accounting, Organizations and Society, 34(2), pp. 285-304. doi:10.1016/j.aos.2008.08.003.
Peleias, I. R., Silva, G. P., Segreti, J. B., & Chirotto, A. R. (2007). Evolução do ensino da contabilidade no Brasil: Uma análise histórica. Revista Contabilidade & Finanças, Edição 30 anos de Doutorado, pp. 19-32. doi: 10.1590/S1519-70772007000300003.
Reinach, F. (27 de abril de 2013). Darwin e a prática da 'Salami Science'. O Estado de São Paulo. Recuperado em 5 fevereiro, 2014 de <http://www.estadao.com.br/noticias/impresso,darwin-e-a-pratica-da-salami-science,1026037,0.htm>.
Righetti, S. (22 de abril de 2013). Brasil cresce em produção científica, mas índice de qualidade cai. Folha de São Paulo. Recuperado em 5 fevereiro, 2014 de <http://www1.folha.uol.com.br/ciencia/ 2013/04/1266521-brasil-cresce-em-producao-cientifica-mas-indice-de-qualidade-cai.shtml>.
Samuelson, P. (Agosto de 1994). Self-plagiarism or fair use? Communications of the ACM, 37(8), pp. 21-25.
Schekman, R. (9 de dezembro de 2013). How journals like Nature, Cell and Science are damaging science. The Guardian. Recuperado em 10 março, 2014, de <http://www.theguardian.com/ commentisfree/2013/dec/09/how-journals-nature-science-cell-damage-science>.
Souza, T. A. S. (2007). O inato e o apreendido: A noção de habitus na sociologia de Pierre Bourdieu. Dissertação de Mestrado em Sociologia da Universidade de Brasília. Brasília,DF, Brasil.
Theóphilo, C. R. (2000). Uma Abordagem Epistemológica da Pesquisa em Contabilidade. Dissertação de Mestrado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Theóphilo, C. R. (2004). Pesquisa em Contabilidade no Brasil: Uma Análise Crítico-Epistemológica. Tese de Doutorado em Ciências Contábeis, Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Thomaz, P. G., & Muramoto, G. (2012). Avaliação da qualidade da produção científica brasileira: Devemos criar uma política de cotas? [Carta ao Editor]. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 39(2), pp. 168-170. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-69912012000200017.
Trigueiro, M. G. S. (2001). A formação de cientistas: necessidades e soluções. In M. Baumgarten [organizadora]. A era do conhecimento: Matrix ou Ágora? (pp. 61-70). Porto Alegre / Brasília: Editora da Universidade UFRGS / Editora UnB.
Wood Jr., T. (31 de janeiro de 2014). A favor da sociedade: As instituições de ensino e pesquisa deveriam orientar mais explicitamente suas ações e políticas, de modo a gerar benefícios tangíveis. Revista Carta Capital. Recuperado em 5 fevereiro, 2014, de < http://www.cartacapital.com.br /revista/784/a-favor-da-sociedade-1229.html>.
Wood Jr., T. (24 de maio de 2016). Produtivismo e alienação. Revista Carta Capital. Recuperado em 17 junho, 2016 de < http://www.cartacapital.com.br/revista/901/produtivismo-e-alienacao>. Acesso em: 17. jun. 2016.
Wreszinsky, W. F. (Outubro de 2012). O mito da excelência acadêmica e a curiosidade científica. Jornal da USP, pp. 12-13.
Yamamoto, O. H., Tourinho, E. Z., Bastos, A. V. B., & Menandro, P. R. M. (2012). Produção científica e "produtivismo": há alguma luz no final do túnel? RBPG - Revista Brasileira de Pós-Graduação, 9(18), pp 727-750.
Zago, M. A. (2011). Perfil da produção científica brasileira. In Mesa de Discussão Tecnológica. São Paulo: FAPESP. Recuperado em 5 fevereiro, 2014, de <http://www.fapesp.br/eventos /2011/06/Marco_Antonio.pdf>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, which allows the sharing of the work and recognition of authorship and its initial publication in this journal. This license allows others to distribute, remix, adapt, or create derivative works, even for commercial purposes, provided credit is given for the original creation.
b)There is no financial compensation to the authors in any capacity, for articles published in RePEc.c) The articles published in RePEc are the sole responsibility of the authors.