Assessment of Teacher Competencies: Analysis in the Accountancy Program at UTFPR

Authors

  • Patricia Zanella UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR)
  • Ricardo Adriano Antonelli Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Câmpus Pato Branco
  • Sandro César Bortoluzzi UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR)

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v11i2.1417

Keywords:

Competency, Satisfaction, Expectation, Education

Abstract

The competences related to university teaching encompass the knowledge, skills and attitudes that their professionals need to properly exercise their work. The evaluation of such skills may allow the teacher to reflect on his or her stance towards the students, and although such a procedure is complex, its results may be important for improving the quality of teaching. In this context, this study aimed to identify the level of satisfaction and expectation of the students in relation to the professors of the Accountancy course at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Pato Branco. The research is characterized as descriptive and quantitative and the data collection was carried out through questionnaires applied to the course students. The main results of the research are: (i) students have a higher expectation (average 9.1) of teachers when compared to the satisfaction (average 6.9); (Ii) the competences the students evaluate best are: interpersonal relationship, commitment, mastery of the area, ethics and didactic-pedagogical; (Iii) the competencies with the worst evaluations by the students are: communication, flexibility, empathy, creativity and teamwork; and (iv) the female gender has higher expectations of teachers when compared to the male gender. The main implications / conclusions of the present study are: (i) the present study does not present significant divergences in relation to previous studies; (Ii) teachers of the course studied and similar courses should be alert to the skills with the lowest level of satisfaction; (Iii) the student's general level of expectation is well above the satisfaction level and teachers should take this into account in the planning of their subjects; and (iv) competencies with lower levels of student satisfaction refer to attitudes and skills rather than knowledge dimensions. This conclusion is fundamental for the teacher to be aware that the student values other dimensions beyond knowledge. In addition, these results also serve for the courses and co-ordinations to consider these competencies in their training planning.

Author Biographies

Patricia Zanella, UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR)

Bacharel em Ciências Contábeis pela UTFPR - Câmpus Pato Branco

Ricardo Adriano Antonelli, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Câmpus Pato Branco

Doutorando em Contabilidade no Programa de Pós-Graduação de Contabilidade (PPGCONT) na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Contabilidade e Finanças pela UFPR. Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Pato Branco (UTFPR). Bacharel em Informática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Especialista em Desenvolvimento para Ambiente de Internet utilizando Orientação a Objetos, Java e Banco de Dados pela UTFPR. Experiência nas áreas de Tecnologia da Informação e Ciências Contábeis, com ênfase em contabilidade gerencial, sistemas de informações contábeis, análise financeira, implantação de sistemas de informação, programação Java, perícias bancárias e consultorias em empresas.

Sandro César Bortoluzzi, UNIVERSIDADE TECNOLÓGICA FEDERAL DO PARANÁ (UTFPR)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) na área de Inteligência Organizacional. Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Administração Financeira, Contábil e Controladoria pela UNIVEL. Graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Atualmente é professor Adjunto II da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Professor de graduação no Curso de Ciências Contábeis e no Mestrado em Engenharia de Produção e Sistemas (PPGEPS). Atua principalmente nos seguintes temas: Avaliação de Desempenho Organizacional; Construção de Modelos de Apoio à Decisão; Métodos Multicritérios de Avaliação de Desempenho; Redes de Empresas; Administração Financeira; Análise de Custos; Análise das Demonstrações Financeiras; Contabilidade Gerencial.

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Published

2017-05-25

How to Cite

Zanella, P., Antonelli, R. A., & Bortoluzzi, S. C. (2017). Assessment of Teacher Competencies: Analysis in the Accountancy Program at UTFPR. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 11(2). https://doi.org/10.17524/repec.v11i2.1417