Assessment of Teacher Competencies: Analysis in the Accountancy Program at UTFPR
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v11i2.1417Keywords:
Competency, Satisfaction, Expectation, EducationAbstract
The competences related to university teaching encompass the knowledge, skills and attitudes that their professionals need to properly exercise their work. The evaluation of such skills may allow the teacher to reflect on his or her stance towards the students, and although such a procedure is complex, its results may be important for improving the quality of teaching. In this context, this study aimed to identify the level of satisfaction and expectation of the students in relation to the professors of the Accountancy course at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Pato Branco. The research is characterized as descriptive and quantitative and the data collection was carried out through questionnaires applied to the course students. The main results of the research are: (i) students have a higher expectation (average 9.1) of teachers when compared to the satisfaction (average 6.9); (Ii) the competences the students evaluate best are: interpersonal relationship, commitment, mastery of the area, ethics and didactic-pedagogical; (Iii) the competencies with the worst evaluations by the students are: communication, flexibility, empathy, creativity and teamwork; and (iv) the female gender has higher expectations of teachers when compared to the male gender. The main implications / conclusions of the present study are: (i) the present study does not present significant divergences in relation to previous studies; (Ii) teachers of the course studied and similar courses should be alert to the skills with the lowest level of satisfaction; (Iii) the student's general level of expectation is well above the satisfaction level and teachers should take this into account in the planning of their subjects; and (iv) competencies with lower levels of student satisfaction refer to attitudes and skills rather than knowledge dimensions. This conclusion is fundamental for the teacher to be aware that the student values other dimensions beyond knowledge. In addition, these results also serve for the courses and co-ordinations to consider these competencies in their training planning.References
Antonelli, R. A.; Colauto, R. D.; Cunha, J. V. A. (2012). Expectativa e Satisfação dos Alunos de Ciências Contábeis Com Relação às Competências Docentes. REICE – Revista Iberoamericana sobre Qualidade Eficácia e Mudança em Educação, 10(1) pp. 74-91.
Apio, A. L.; Silvino, A. M. D. (2013). A aula pública como instrumento preditor de desempenho docente no ensino superior. Avaliação (Campinas), 18(2), pp. 277-98. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772013000200003.
Bitencourt, C. C. (2001). A gestão de competências gerenciais: a contribuição da aprendizagem organizacional. Tese de doutorado apresentada no Programa de Pós-Graduação e Pesquisas em Administração da UFRGS, Porto Alegre, RS, Brasil.
Castanheira, A. M.; Ceroni, M. R. (2007). Reflexões sobre o processo de avaliar docente contribuindo com sua formação. Avaliação (Campinas), 12(4), pp. 719-37.
Cooper, D. R.; Schindler, P. S. (2003). Métodos de Pesquisa em Administração. 7ª ed. Porto Alegre: Bookman.
Durand, T. (1998). Forms of incompetence. Proceedings of the fourth international conference on competence-based management. Oslo: Norwegian School of Management.
Dutra, J. S. (2008). Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. 1ª ed. São Paulo: Atlas.
Fava de Moraes, Flávio. (2000). Universidade, inovação e impacto socioeconômico. São Paulo Perspec., 14(3), pp. 8-11. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392000000300003.
Field, A. (2009). Descobrindo a Estatística usando o SPSS. 2ª Ed. Porto Alegre: Artmed.
Filenga, D.; Moura, V. F.; Rama, A. L. F. (2010). Gestão por Competências: Análise Metodológica e Proposição de um Instrumento para Gestão de Pessoas. Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração – ANPAD, São Paulo, SP, Brasil, 34.
Fleury, M. T. L.; Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, 5(spe), pp. 183-196, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010.
Grohmann, M. Z.; Ramos, M. S. (2012). Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: percepção de mestrandos de administração. Avaliação, 17(1), pp. 65-86. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772012000100004.
Hair Jr, J. F.; Babin, B.; Money, A. H.; Samouel, P. (2005). Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman.
Hair Jr, J. F.; Black, W. C.; Babin, B.; Anderson, R. E.; Tatham, R. L. (1998). Multivariate data analisys. 5ª ed. New Jersey: Prentice Hall.
Hamel, G.; Prahalad, C.K. (1995). Competindo pelo futuro: estratégias inovadoras para obter o controle do seu setor e criar os mercados de amanhã. Rio de Janeiro: Campus.
Hipólito, J. A. M. (2000). A gestão da administração salarial em ambientes competitivos: análise de uma metodologia para construção de sistemas de remuneração de competências. Dissertação de mestrado apresentada na Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da USP, São Paulo, SP, Brasil.
Lima, F. D. C; Oliveira, A. C. L; Araújo, T. S.; Miranda, G. J. (2015). O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor.... Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación – REICE, 13(1), pp. 49-67.
Lima Filho, R. N.; Bruni, A. L. (2012). Percepção dos Graduandos em Ciências Contábeis de Salvador (BA) sobre os Conceitos Relevantes da Teoria da Contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade – RePEC, 6(2), pp. 187-203, DOI: http://dx.doi.org/10.17524/repec.v6i2.176.
Luckesi, C. C. (2002). Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 14ª Ed. São Paulo: Cortez.
McClelland, D. C. (1973) Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist, 28(1), pp. 1-14.
McLagan, P. (1997). Competencies: The Next Generation. Training and Development, p. 40-47.
Miranda, G. J.; Casa Nova, S. P. C.; Cornacchione Junior, E. B. (2014). Uma Aplicação da Técnica Delphi no Mapeamento das Dimensões das Qualificações Docentes na Área Contábil. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade – RePEC, 8(2), pp. 142-158, DOI: http://dx.doi.org/10.17524/repec.v8i2.1009.
Medeiros, A. C. P.; Oliveira, L. M. B. (2009). Análise das competências de ensino relevantes ao bom desempenho docente: um estudo de caso. Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração – ANPAD, São Paulo, SP, Brasil, 33.
Parry, S. B. (1996). The Quest for Competencies. Training, 33(7), pp. 48-54.
Pereira, M. A. C. (2007) Competências para o ensino e a pesquisa: um survey com docentes de engenharia química. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil.
Perez, M. I. L. (2005) Competência: uma noção plástica, polissêmica e polimorfa. Práxis Educacional, 1(1), pp. 57-65.
Perrenoud, P. (2000). Construindo Competências. Entrevista de Paola Gentile e Roberta Bencini. Recuperado em 15 maio, 2013, de http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2000/2000_31.html.
Ribeiro, E. A. (2012). As atuais políticas públicas de avaliação para a educação superior e os impactos na configuração do trabalho docente. Avaliação, 17(2), pp. 299-316.
Ruas, R. L.; Antonello, C. S.; Boff, L. H. (2005). Os novos horizontes da gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman.
Sant’anna, A. S. (2002). Competências individuais requeridas, modernidade organizacional e satisfação no trabalho. Tese de doutorado apresentada na Faculdade de Ciências Econômicas da UFMG, Belo Horizonte, MG, Brasil.
Silva, C. M. (2003). A gestão por competências e sua Influência na Implementação da gestão estratégica de pessoas: estudo de caso. Dissertação de mestrado apresentada à Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da USP, São Paulo, SP, Brasil.
Souza, J. L. (2005). Gestão por Competência e Gestão Estratégica em uma Empresa Pública. Dissertação de Mestrado do Centro de Ciências da Administração Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
Vasconcelos, A. F. (2009). Professores em Ciências Contábeis: um estudo sobre as competências para o exercício da docência nos cursos presenciais no Nordeste Brasileiro. Dissertação de Mestrado da Universidade de Brasília (UnB), Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), João Pessoa, Paraíba, Brasil.
Zarifin, P. (2001). Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, which allows the sharing of the work and recognition of authorship and its initial publication in this journal. This license allows others to distribute, remix, adapt, or create derivative works, even for commercial purposes, provided credit is given for the original creation.
b)There is no financial compensation to the authors in any capacity, for articles published in RePEc.c) The articles published in RePEc are the sole responsibility of the authors.