Entrepreneurial Intention and Motivation to Learn Among Accountancy Students

Authors

  • Cristiane Krüger Universidade Federal de Santa Maria/Professora do Curso de Ciências Contábeis
  • Graziele Medianeira Cavalheiro Universidade Federal de Santa Maria
  • Vinícius Costa da Silva Zonatto Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Ciências Contábeis
  • Fabíola Kaczam Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v15i4.2795

Keywords:

Entrepreneurial behavior;, teaching-learning in Accountancy; , Behavioral Accounting.

Abstract

Objective: To analyze the relationship between entrepreneurial intention and motivation to learn among Accountancy students at the Federal University of Santa Maria, Brazil.
Method: Grounded on the Theory of Planned Behavior, considering the theoretical framework addressing entrepreneurial intention proposed by Liñán and Chen (2009) and motivation to learn by Tho (2017). Therefore, this is a quantitative, descriptive survey. Data were obtained using the Entrepreneurial Intention Questionnaire (Liñán & Chen, 2009) and the Motivation to Learn Questionnaire (Tho, 2017). A total of 219 students were addressed. Data were tabulated and statistically analyzed.

Results: The results showed that the students’ motivation to learn, behavioral perception, and entrepreneurial intention were moderate, while high ratios were found for personal attitude and subjective norm. Additionally, no significant correlation was found between the constructs of motivation to learn and entrepreneurial intention. In-depth analyses were performed using regression models, which revealed that entrepreneurial intention influences motivation to learn.

Contributions: This study contributes to a greater understanding of the behavioral aspects of Accountancy students, enabling and encouraging the development of behaviors driven to learn and perform entrepreneurial activities.

Author Biographies

Cristiane Krüger, Universidade Federal de Santa Maria/Professora do Curso de Ciências Contábeis

Doutora em Administração. Cristiane.kruger@ufsm.br. Professora Adjunta do Curso de Ciências Contábeis. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria – RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2271-6432

Graziele Medianeira Cavalheiro, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharela em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Maria.

Vinícius Costa da Silva Zonatto, Universidade Federal de Santa Maria/Departamento de Ciências Contábeis

Pós Doutor em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2016). Possui doutorado em Ciências Contábeis e Administração (2014) e mestrado em Ciências Contábeis (2008) pela Universidade Regional de Blumenau - FURB (2008), especialização lato sensu em Auditoria e Perícia pela Universidade de Cruz Alta - UNICRUZ (2006), especialização lato sensu em Administração de Recursos Humanos pela Universidade do Contestado - UnC (2005) e graduação em Ciências Contábeis pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2004). É membro da Academia de Ciências Contábeis do Rio Grande do Sul (ACCRGS) e da Academia Soledadense de Letras (ASL). É Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e coordenador substituto do curso de Ciências Contábeis. Atua na Linha de Pesquisa em Controladoria e Controle de Gestão, sendo Líder do Grupo de Pesquisa 'Pesquisas em Controladoria, Contabilidade Comportamental e Sistemas de Controle Gerencial' (UFSM), e membro pesquisador dos Grupos de Pesquisa 'Pesquisas em Controladoria e Sistemas de Informações Gerenciais' e 'Pesquisas em Controle Gerencial' (FURB), registrados no CNPQ. Atuou como vice coordenador do Programa de Pós-graduação em Ciências Contábeis (04/2017 a 04/2018) e como chefe do departamento de Contabilidade da FURB (07/2015 a 04/2018), e como coordenador do curso de Ciências Contábeis da Faculdade Dom Alberto (01/2009 a 03/2012). Atua como revisor de projetos de agência de fomento (FAPESC), avaliador de periódicos especializados em Administração e Ciências Contábeis e em Eventos Científicos da área. É autor de projetos de pesquisa com fomento externo (CNPQ, FAPESC), de capítulos de livros, artigos publicados em periódicos e trabalhos socializados em anais de eventos científicos. Tem experiência na área de Ciências Contábeis e Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: Contabilidade Comportamental, Controladoria, Controles de Gestão, Gestão de Riscos, Orçamento Empresarial, Sistemas de Custos e Sistemas de Controle Gerencial. http://lattes.cnpq.br/1916486402947867

Fabíola Kaczam, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Engenharia de Produção pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Maria, Campus Sede (2019). Licenciada em Educação profissional (PEG-UFSM 2020). Engenheira de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Medianeira (2016). Graduanda em Administração pela UFSM.

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Published

2021-12-28

How to Cite

Krüger, C., Medianeira Cavalheiro, G., Costa da Silva Zonatto, V., & Kaczam, F. (2021). Entrepreneurial Intention and Motivation to Learn Among Accountancy Students. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 15(4). https://doi.org/10.17524/repec.v15i4.2795