PROFESSIONAL ACCOUNTING ETHICS: A VISUAL ANALYSIS OF PUBLIC PERCEPTION

Authors

  • Renato Ferreira Leitão Azevedo University of Illinois at Urbana-Champaign / Universidade de São Paulo
  • Edgard Bruno Cornachione Junior Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v6i1.237

Keywords:

Professional ethics, Accounting, Stereotypes, Public perception.

Abstract

The decline in both the number and quality of students choosing accounting programs has been a worldwide source of concern to scholars and practitioners. According to Albrecht and Sack (2000), that decline is a consequence of several factors, such as changes in business environment, decrease in salary levels and development of alternative careers perceived as more attractive by students and lack of information and/or misunderstanding related to accounting careers. For Carnegie and Napier (2010), comprehension of such external images related to accounting careers and accountants is important for assessing the roles of these professionals in a wider social context. The success of the accounting profession, according to Belski et al. (2004), largely depends on how it is viewed by the public, considering that the image of the accounting profession has been damaged in the recent past by the widely publicized accounting frauds, scandals and failures involving accounting firms and accountants. To support a better understanding of this phenomenon, the objective of this study is to identify and analyze whether the accounting profession is negatively stereotyped by public perception according to ethics. Based on an adapted photo-survey, with 1,034 randomly selected respondents, and tests of differences between means, the central hypothesis of this study was rejected: it is not possible to state that accounting professionals are negatively stereotyped for professional ethics. Also, there were no significant differences based on gender, academic background or education levels of the respondents, but on the other hand is possible to confirm a positive perception based on confidence interval analysis. Implications for practice and recommendations for future studies are both presented in the last section.

Author Biographies

Renato Ferreira Leitão Azevedo, University of Illinois at Urbana-Champaign / Universidade de São Paulo

Doutorando em Human Resource Education - PhD Program do Department of Education Policy, Organization and Leadership, no College of Education da University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC). Mestre em Ciências Contábeis (Controladoria e Contabilidade da FEA/USP), com linha de pesquisa de Educação e Pesquisa em Contabilidade, bolsista pela CAPES, tendo recebido menção honrosa e prêmio de melhor trabalho de mestrado apresentado em 2010 no PPGCC/FEA/USP, pela dissertação intitulada: A Percepção Pública sobre os Contadores: Bem ou Mal na Foto?;. É Bacharel em Ciências Contábeis pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP), tendo sido agraciado com o Prêmio Prof. Dr. Ary Toríbio de Melhor Trabalho de Conclusão de Curso - Ciências Contábeis - FEA/USP. Bacharel em Sistemas de Informação e Graduado em Desenvolvimento de Banco de Dados pela Universidade Anhembi Morumbi (2006) e Técnico em Processamento de Dados pelo Colégio São Luís-SP (2002). Atua como Assistente da Coordenação do Consórcio bi-lateral BRASIL-EUA de Mobilidade Estudantil FIPSE/CAPES 063/08 - Global Talent Development for Sustainable Agricultural & Environmental Sciences Fields, entre USP/UnB & UIUC/UMN. É membro do Academy of Human Resource Development (AHRD). É também Membro e Pesquisador do Grupo de Estudos Coreanos - USP e foi Visiting Graduate Student do Center for Korean Studies (UCLA), com bolsa da Academy of Korean Studies para Winter quarter 2010. Atua como Instrutor no MBA Controller da FIPECAFI desde Julho, 2009, para os cursos de Cases em Controladoria e Jogos de Empresa. É professor da Faculdade Sumaré desde o início de 2009 para os cursos de Teoria da Contabilidade, Introdução a Contabilidade I e II e Comportamento Organizacional. Foi Visiting Scholar da Mercer University em Atlanta, Estados Unidos (2009). Lecionou a disciplina de EAC 442 - Sistemas de Informações Contábeis na FEA-USP como colaborador. Foi pesquisador-bolsista da University of California, Los Angeles (UCLA), com pesquisa no Center for Korean Studies (2008). Desempenhou Monitoria Voluntária (Teacher Assistant) da disciplina EAC-111 Noções de Contabilidade para Administradores, na FEA-USP e foi Bolsista de Iniciação Científica (PIBIC-CNPq - 2006/2007). Foi também Monitor e Assistente de Pesquisa do Laboratório de Tecnologia e Sistemas de Informação - TECSI/FEA/USP, para disciplinas como Sistemas de Informações Contábeis, Teoria Geral dos Sistemas, Auditoria de Sistemas, dentre outras. Eleito Vice-Representante Discente de Pós-Graduação no Conselho do Departamento de Contabilidade, da FEA-USP 2008/2009, foi Representante Discente na Comissão Coordenadora de Programa (CCP) do Departamento de Contabilidade e Atuária e também da Comissão de Bolsas (2009). Foi Diretor de Relações Institucionais do Centro Acadêmico Visconde de Cairu da FEA-USP para a Gestão 2007/2008. E foi também Representante Discente dos Conselhos de Pesquisa da FEA-USP e Representante Discente do Departamento de Ciências Contábeis e Atuária da FEA-USP (2007). Desempenhou tutoria da equipe vinculada ao Projeto Conexão do Programa de Extensão de Serviços à Comunidade (PESC) da FEA/USP. Possui trabalhos acadêmicos publicados na Argentina, Brasil, Estados Unidos, França, Finlândia e Turquia, e palestras realizadas em universidades no Brasil, México e Estados Unidos. É revisor voluntário da Academy of Human Resource Development, para a track Theory and Foundations of HRD - 2011 Conference in Americas - Chicago, USA.

Edgard Bruno Cornachione Junior, Universidade de São Paulo

Possui graduação (1990), mestrado (1994), doutorado (1999) e livre-docência (2004) em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo (USP). Concluiu seu segundo doutorado em 2008 pela University of Illinois at Urbana-Champagn (EUA) na área de Human Resource Education (PhD), com pesquisa sobre uso de tecnologias instrucionais avançadas em programas oferecidos na modalidade online e em modelos de treinamento e desenvolvimento. Concluiu estudos de pós-doutoramento na University of Illinois at Urbana-Champaign, EUA (2003) e participou do programa Colloquium on Participant-Centered Learning (CPCL) da Harvard Business School, EUA (2004). É professor titular (MS-6) da Universidade de São Paulo (USP) e Chefe do Departamento de Contabilidade e Atuária (EAC-FEA-USP)

Published

2012-03-27

How to Cite

Azevedo, R. F. L., & Cornachione Junior, E. B. (2012). PROFESSIONAL ACCOUNTING ETHICS: A VISUAL ANALYSIS OF PUBLIC PERCEPTION. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 6(1). https://doi.org/10.17524/repec.v6i1.237