Estratégias de Coping de Discentes Brasileiros de Ciências Contábeis

Authors

  • Iago Franca Lopes Universidade Federal do Paraná
  • Alison Martins Meurer
  • Romualdo Douglas Colauto Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v14i2.2488

Keywords:

Estratégia de Coping; Contabilidade; Educação Contábil; Estudantes Brasileiros.

Abstract

Goal: Understanding the cognitive and behavioral elements in the socio-academic environment is an emerging research agenda in the field of accounting education. From this incentive, the article seeks to identify the association between coping strategies adopted by Brazilian accounting students.

 

Method: The sample represents 311 accounting students from Higher Education Institutions located in South Brazil. The data collected through a survey were treated using Spearman correlation.

 

Results: Coping strategies, represented by behavioral actions in response to stress, emotional exhaustion and pressure, adopted by accounting students in Brazil are associated and lead to desirable and undesirable behavior in the socio-academic environment.

 

Contribution: The university need to integrate the processes related to coping strategies in the socio-academic environment through policies of attention and support to students, since it is linked to academic development and the experiences that students will trigger during their stay in higher education. This study contributes to the promotion of the theme with educational institutions, because higher education presents itself as a true arena of the game, in which all actors have responsibilities.

 

Author Biographies

Iago Franca Lopes, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Contabilidade na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC - 2017). Integrante do Núcleo de Pesquisas em Controladoria e Sistemas de Controle Gerencial, do Laboratório de Contabilidade Gerencial e Controle e do Laboratório de Pesquisa e Educação Contábil (LEPEC). Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná (UFPR - 2014). Técnico em Administração pela Escola Técnica Estadual Engº Agrº Narciso de Medeiros (ETEC - 2010). Possui experiência na área de Administração, com ênfase em Contabilidade, atuando com os temas: Inovação, Contabilidade Gerencial, Controle, Incentivos Fiscais e Empreendedorismo.

Alison Martins Meurer

Mestrando em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná – UFPR

Endereço: Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 - Jardim Botânico,

CEP 80210-170 – Curitiba/PR – Brasil

E-mail: alisonmmeurer@gmail.com

Telefone: 55(41) 3360 – 5000

Romualdo Douglas Colauto , Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pós-doutor em Contabilidade pela Universidade de São Paulo - USP

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná - UFPR

Endereço: Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 - Jardim Botânico,

CEP 80210-170 – Curitiba/PR – Brasil

E-mail: rdcolauto@gmail.com

Telefone: 55(41) 3360 - 5000

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Published

2020-06-28

How to Cite

Lopes, I. F., Martins Meurer, A. ., & Douglas Colauto , R. . (2020). Estratégias de Coping de Discentes Brasileiros de Ciências Contábeis . Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 14(2). https://doi.org/10.17524/repec.v14i2.2488