Entrepreneurial Competencies and Performance of Undergraduate Programs: A Study of its Relations Based on Center Directors’ Perspective

Authors

  • Suzete Antonieta Lizote Universidade do Vale do Itajai
  • Miguel Angel Verdinelli Universidade do Vale do Itajai
  • Luciana Merlin Bervian Universidade do Vale do Itajai
  • Sabrina Nascimento UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v12i2.1573

Keywords:

Entrepreneurial Competencies, Evaluation, Center Directors, Course Coordinators

Abstract

Context and Objective: The objective in this research is to evaluate how the universities’ center directors perceive the entrepreneurial competencies of the course coordinators at the academic unit they manage, as well as how they are related with the performances of these courses according to the measures taken by the Department of Education. Method: To reach this result, a survey was developed using Cooley’s model (1990, 1991) to measure the entrepreneurial competencies. The statistical methods used included factor and correlational analysis. The sample consisted of 61 courses, divided among three universities: one public and two community colleges. Expected results: Based on the findings, it can be confirmed that the coordinators’ entrepreneurial competencies, according to their superiors’ perceptions, are positive and significantly related when considering the set of competencies. When analyzed according to Cooley’s proposal, however, the achievement competencies are not associated with the performance. A positive and significant association does exist between the planning and power clusters and performance. The practical implication of these findings can be related with the improvement of the academic units’ management.

Author Biographies

Suzete Antonieta Lizote, Universidade do Vale do Itajai

Professora titular da Universidade do Vale do Itajai

Miguel Angel Verdinelli, Universidade do Vale do Itajai

Professor titular da Universidade do Vale do Itajai

Luciana Merlin Bervian, Universidade do Vale do Itajai

Professora titular da Universidade do Vale do Itajai

Sabrina Nascimento, UNIVERSIDADE DO OESTE DE SANTA CATARINA

Coordenadora do curso de Ciências Contábeis da UNOESC, Doutora em Administração e Turismo pela UNIVALI, Mestre em Ciências Contábeis pela FURB, Bacharel em Ciências Contábeis pela UFSC e Professora do curso de Administração e Ciências Contábeis da Universidade do Oeste de Santa Catarina

References

Antonello, C. S.(2005). A metamorfose da aprendizagem organizacional: Uma revisão crítica. Ruas, R.L., Antonello, C.S., & Boff, L.H. Os novos horizontes da gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman.

Antoncic, B. & Hisrich, R.B. (2003).Clarifying the intrapeneurship concept. Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(1), pp.7-24. doi: https://doi.org/10.1108/14626000310461187

Arrazola, M. & Hevia, J. (2008). Three measures of returns to education: an illustration for the case of Spain. Economics of Education Review, 27(3), pp.266-275. doi: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.10.004

Babbie,E. (1992). The practice of social research. Belmont: Wadsworth.

Churchill JR., G.A. (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, 16(1), pp. 64-73. doi: https://doi.org/10.2307/3150876

Cooley, L. (1990). Entrepreneurship Training and the strengthening of entrepreneurial performance. Final Report. Contract. Washington: USAID.

Cooley, L. (1991). Seminario para fundadores de empresa. Manual del Capacitador. Washington: MSI.

Delors, J. , Eufrázio, J.C. (1998). Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, MEC, UNESCO.

Dornelas, J.C.A. (2003). Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor, inovar e se diferenciar em organizações estabelecidas. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier.

Dornelas, J. C. A. (2008). Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 3. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro, RJ: Campus.

Dougherty, D. (2004). Organizando para a inovação. Handbook de estudos organizacionais, 3, pp. 337-360.

Drejer, A. (2002). Strategic management and core competencies. Quorumbooks, USA.

Durant, T. (2006). L‟alchimie de la compétence. Revue française de gestion, 160, pp. 261-292. doi: 10.3166/rfg.160.261-292.

Feuerschütte, S. G., Alperstedt, G.D., & Godoi, C.K. (2012). Empreendedorismo e competência: um ensaio sobre complementariedade e convergência dos construtos. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 10(3), pp. 509-538.

Filion, L.J.(2004). Entendendo os intraempreendedores como visionistas. Revista de Negócios, 9 (2), pp. 65-80. doi: http://dx.doi.org/10.7867/1980-4431.2004v9n2p%25p

Finney, S.J., & Distefano, C. (2006). Non-normal and categorical data in structural equation modeling. In: Hancok, G.R., & Muelleer, R.O. Structural equation modeling: a second course. Charlotte, NC: Information Age Publ.

Goodes, M.R. & Company, W. (1999). Transformando a cultura de uma empresa global: em empregado de cada vez. In: Dauphinhais, G.W. & Price, C. Abrindo o jogo. Rio de Janeiro: Editora Objetiva.

Hair Jr., J.F., Black, K.W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L. (2009). Análise multivariada de dados. 6. ed., Porto Alegre: Bookman.

Jennings, D.F. & Young, D.M. (1990). An empirical comparison between objective and subjective measures of the product innovation domain of corporate entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 15(1), pp. 6-20.

Le Boterf, G. (1997). Construire la compétence collective de l‟entrepriese. Gestión, Paris, 22(3), pp. 82-85.

Le Boterf, G. (2003). Desenvolvendo a competência dos profissionais. 3 ed., Porto Alegre: ArtMed.

Lenzi, F.C. (2008). Os empreendedores corporativos nas empresas de grande porte: um estudo da associação entre tipos psicológicos e competências empreendedoras. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Longenecker, J. & Schoen, J.E. (1975). The essence of entrepreneurship. Journal of Small Business Management.

Mant, T.W.Y. & Lau, T. (2000). Entrepreneurial competencies of SME owner/managers in the Hong Kong services sector: A qualitative analysis. Journal of Enterprising Culture, 8(3), pp. 235-254. doi: https://doi.org/10.1142/S0218495800000139

McClelland, D.C. (1971). Entrepreneurship and achievement motivation: approaches to the science of sócio-economic development. In: Leygel, P. (org.). Paris: UNESCO.

Minguzzi, A. & Passaro, R. (2000). The network of relationships between the economic environment and the entrepreneurial culture in small firms. Journal of Business Venturing, 16, pp. 181-207.

Mitchelmore, S. & Rowley, J. (2010). Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 16(2), pp. 92-111. doi: https://doi.org/10.1108/13552551011026995

Munc, L., Souza, R.B. & Zagui, C. (2012). A gestão por competências e sua relação com ações voltadas à sustentabilidade. REGE, 19(3), pp. 371-389. doi: http://dx.doi.org/10.5700/issn.2177-8736.rege.2012.49909

Nassif, V.M.J., Andreassi,T. & Simões, F. (2011). Competências empreendedoras: há diferenças entre empreendedores e intraempreendedores? Revista de Administração e Inovação, 8(3), pp. 33-54. doi: https://doi.org/10.5773/rai.v8i3.858

Paiva Jr, F.G.O., Guerra, J.R.F., Oliveira, M.A.F. & Alves,V.S. (2006). A contribuição das competências empreendedoras para a formação de dirigentes em sistemas de incubação. Anais Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Fortaleza, CE, Brasil, 26.

Pinchot, G. (1985). Intrapreneuring. New York, NY: Harper & Row.

Porter, M. (1981). The contributions of industrial organization to strategic management. Academy of Management Review, 6(4), pp.609-620. doi: 10.2307 / 257639.

Prahalad, C.K. & Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, 68(3), pp. 79-90.

Pryor, A.K. & Shays, E.M. (1993). Growing the business whith intrepreneurs. Business Quartely, London.

Rosa, S.B. & Lapolli, E.M. (201). Santa Catarina: um estado que é uma vitrine de talentos. In: Lapolli, E.M., Franzani, A.M.B. & Souza, V.A.B. (Orgs). Vitrine de talentos: notáveis empreendedores em Santa Catarina. Florianópolis: Pandion.

Santos,S.A. dos, Lenzi, F.C. & Casado, T. (2011). Talentos inovadores na empresa: como identificar e desenvolver empreendedores corporativos. Curitiba: Ibpex.

Schein, E.H. (2009). Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Atlas.

Schmitz, A.L.F. (2012). Competências empreendedoras: os desafios dos gestores de instituições de ensino superior como agentes de mudanças. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil.

Schumpeter, J.A. (1949). The theory of economic development: an inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle. Cambridge: Harvard University Press.

Shabana, M.A. (2010). Focusing on intrapreneurship: an employee-centered approach. Advances in Management, Kolhapur, 3(12), pp. 32-37.

Snell, R., & Lau, A. (1994). Exploring local competences salient for expanding small business. Journal of Management Development, 13(4), pp. 4-15. doi: https://doi.org/10.1108/02621719410057032

Wunderer, R. (2001). Employees as “co-intrapreneurs” - a transformation concept. Leadership & Organization Development Journal, 22(5), pp. 193-211. doi: https://doi.org/10.1108/EUM0000000005676

Zilber, S.N., & Brancalião, H.F. (2008). Da identificação de oportunidades a ação intraempreendedora: estudo de caso no setor sucroalcooleiro brasileiro. Anais do Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Administração, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 33.

Published

2018-05-25

How to Cite

Lizote, S. A., Verdinelli, M. A., Bervian, L. M., & Nascimento, S. (2018). Entrepreneurial Competencies and Performance of Undergraduate Programs: A Study of its Relations Based on Center Directors’ Perspective. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 12(2). https://doi.org/10.17524/repec.v12i2.1573